5 redenen waarom live streaming zo belangrijk is

Op de meeste social media platforms kan je op een knop klikken en beginnen met het delen van een live ...

Op de meeste social media platforms kan je op een knop klikken en beginnen met het delen van een live stream. Bovendien zijn er ook een aantal andere platforms die speciaal voor live streaming zijn gemaakt. Maar waarom is live streaming zo belangrijk? Live videostreaming is één van de krachtigste manieren om je publiek te bereiken en er interactie mee te hebben. In dit artikel van ABJ Fotografie delen we waarom live streaming zo belangrijk is voor je bedrijf en persoonlijke merk. Begin eraan als je er nog niet mee begonnen bent!

Reden 1: Groei van live streaming

Live streaming is de evolutie van live TV. De redenen waarom live-tv zo’n grote impact maakte was omdat het kijkers up-to-date, informatieve en toegankelijke informatie / content bracht. Hoewel het nog steeds populair is, zijn de tv-abonnementen sinds online streaming gedaald.

De daling kan worden toegeschreven aan de groei van streaming en specifiek aan een verschuiving in het gedrag van kijkers. De online video-industrie liet kijkers zien dat zij de controle moeten hebben om te kijken wat zij willen en wanneer zij dat willen.

Terwijl op tv de programma’s en de toegankelijkheid beperkt is, zijn er bij online streaming eindeloze mogelijkheden. Live streaming video’s kan je in de meeste gevallen ook via elk device bekijken. Of dit nou via je tablet of smartphone is.  

Reden 2: Meer interactie

Één van de belangrijkste redenen waarom live streaming zo belangrijk is, voor merken en individuen, is vanwege de mate van interactie en betrokkenheid die het biedt. Geen enkel ander platform of marketingstrategie staat een dergelijk niveau van interactie toe. Live streaming heeft ook de hoogste mate van betrokkenheid van alle soorten content.

Bij een livestream op Facebook, bijvoorbeeld, kunnen kijkers hun reacties achterlaten en het verschijnt automatisch live. Andere kijkers kunnen met die persoon communiceren en ook de presentator kan reageren. Deze onmiddellijke bevrediging creëert een diepe band tussen de kijkers en de presentator. Het stimuleert ook meer kijkers om zich met jouw stream bezig te houden, in de hoop jou te bereiken.

De real-time interactie brengt je publiek dichter bij jou en opent een geweldig communicatiekanaal. Je kan hen vragen stellen om hen beter te leren kennen en zij kunnen hetzelfde doen. Bovendien creëert interactie met elkaar een gevoel van gemeenschap en zullen ze jou daarmee associëren.

Reden 3: Het menselijke aspect

De echte interactie die live streaming mogelijk maakt, creëert een relatie met kijkers. Video’s op aanvraag kunnen simpelweg niet hetzelfde gevoel creëren omdat er minder ruimte is voor kijkers om zich te identificeren met de presentatoren.

Het feit dat een livestream daadwerkelijk live is, zorgt voor een menselijk element. Alles kan misgaan, op elk moment. Als presentatoren een fout maken, stotteren of ergens om lachen, zien de kijkers de authenticiteit en identificeren ze zich met hen. In tegenstelling tot TV wat je in Nederland op de buis ziet, waar presentatoren stijf en emotieloos lijken. Waarom denk je dat mensen graag zien dat ze fouten maken op live tv? Het vermenselijkt hen en men kan zich ermee associëren.

Relatable zijn is ontzettend belangrijk voor elke contentmaker. Hoewel het voor merken misschien een grotere uitdaging is omdat ze hun menselijke kant moeten laten zien zonder “menselijk” te zijn. De persoonlijkheid van een merk moet afgestemd zijn op zijn klanten.

Als je denkt “waarom zou ik gaan live streamen?”, probeer dan eens te denken: “waarom zou ik niet live streamen?”.

Reden 4: Meer exposure

Één van de redenen waarom live streaming jou kan helpen meer mensen te bereiken is omdat mensen voorkeur hebben voor live content. Als je bijvoorbeeld live gaat op Facebook, is de kans dat je volgers het op hun nieuwsfeed zien groter dan wanneer je een afbeelding of een video deelt. Ook YouTube en vele andere platforms geven de voorkeur aan live-video’s in hun zoekopdrachten.

Met meer exposure kan je meer leads genereren voor je bedrijf of meer volgers krijgen voor je persoonlijke merk. Binnen sociale media is het ook gemakkelijker om mensen live video’s te laten vinden en delen. Omdat het onmiddellijke actie vereist, moeten ze je content meteen delen zodat hun vrienden het ook kunnen zien.

Een andere reden waarom live streaming geweldig is om je publiek te laten groeien, is het kostenplaatje. In de marketingwereld zijn er veel effectieve manieren om mensen te bereiken, maar de meeste vereisen grote investeringen. Live streaming is veel goedkoper

Reden 5: Snelst groeiende industrie

Online streaming is een van de snelst groeiende industrieën. Een ander bewijs van de groei van live video’s zijn de veranderingen die plaatsvinden op alle sociale mediaplatforms. Afgezien van de platforms die voor live streaming zijn gecreëerd, faciliteren de meeste sociale mediakanalen nu ook live video. Bijvoorbeeld Facebook live, YouTube live, Instagram, Periscope en TikTok.

Wat nog spannender is aan het live video formaat is het publiek. Sinds live video er is, op de meeste platforms, kijken mensen van alle leeftijden en maken ze livestreams.

Belangrijkste conclusie

Live streaming is één van de snelst groeiende sectoren omdat het je helpt een veel breder publiek te bereiken met relatief lage investeringen. Wanneer je op een persoonlijk niveau met je kijkers interacties hebt, creëer je een authentieke band met hen. Een dergelijke relatie met je kijkers kun je niet creëren via andere channels. Daarom is live streaming zo belangrijk.

 

https://www.objektiv.nl/live-streaming/

Gerelateerde berichten die u niet mag missen

Zakelijke dienstverlening

Een BIM-tekenbureau als gids voor de bouwtoekomst

De bouwsector verandert in hoog tempo en een BIM-tekenbureau speelt een belangrijke rol in deze evolutie. Building Information Modeling (BIM) blijft zich ontwikkelen met nieuwe

Zakelijke dienstverlening

Ergonomisch een dienbladenwagen kopen voor meer gemak

Bij het kopen van transportmateriaal zoals een dienbladenwagen is ergonomie een belangrijk aandachtspunt. Het juiste ontwerp van een dienbladenwagen kan een groot verschil maken in

Zakelijke dienstverlening

Het belang van een strategische sourcing organisatie

Een strategische sourcing organisatie speelt een cruciale rol in de optimalisatie van de inkoopprocessen binnen bedrijven. Door het strategisch benaderen van de inkoopfunctie kan een

Zakelijke dienstverlening

Waarom een AVB uw onderneming beschermt

Als ondernemer loopt u continu risico’s waarbij schadeclaims van derden een groot gevaar kunnen vormen. Een AVB (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) beschermt u tegen deze financiële

Zakelijke dienstverlening

Hoe installeer je kabellabels correct?

Kabellabels spelen een cruciale rol in het organiseren en beheren van kabels in verschillende sectoren. Of je nu in de IT-sector, telecommunicatie, gezondheidszorg, of de

Zakelijke dienstverlening

Het proces van ontwerp tot installatie met SIP-panelen

SIP-panelen, oftewel Structurele Geïsoleerde Panelen, zijn een innovatieve bouwoplossing die zowel bouwtijd als kosten aanzienlijk kunnen verminderen. Van ontwerp tot installatie, deze panelen bieden een

Zakelijke dienstverlening

De expertise van systeembouw voor uw bedrijfshallen

De keuze voor een specialist in de systeembouw van bedrijfshallen is een cruciale stap voor bedrijven die streven naar efficiëntie en kwaliteit. Systeembouw van bedrijfshallen

Zakelijke dienstverlening

Uitmuntendheid in verzinkerij Brabant

In de hartslag van Brabant’s industriële landschap onderscheidt Verzinkerij Rijen zich als een bastion van innovatie en kwaliteit in de wereld van metaalbewerking. Als de