ABJ Fotografie
Image default
Marketing

Deze skills zijn onmisbaar als SEO-specialist

Heb jij het in je om een ​​carrière in SEO op te bouwen? Je hebt bepaalde vaardigheden nodig om succesvol te zijn. Lees hier wat die vaardigheden zijn. 

Ondanks dat het al een paar decennia bestaat, wordt SEO nog steeds niet op veel hogescholen onderwezen of genoemd in de meeste marketingcurriculums (althans volgens alle stagiaires die geïnterviewd worden).

Op zoek naar een SEO-specialist die bij jou past? Lees het hier. 

SEO-professionals hebben verschillende achtergronden. Sommige zijn programmeurs, sommige zijn ondernemers, sommige traditionele marketeers, sommige journalisten, sommige waren zelfs rappers. Tijdens mijn werk besteed ik veel tijd aan het interviewen van kandidaten voor open SEO-functies.

Er is geen consistente lijst met SEO-vaardigheden die iedereen nodig heeft, maar er zijn een paar dingen waar ik naar op zoek ben in elke kandidaat, afhankelijk van het ervaringsniveau en de functie. 

Simpel gezegd, ik ben op zoek naar iemand met een achtergrond waarop ik kan bouwen (ontwikkeling, marketing, inhoud, enz.) en een denkproces dat datagedreven en resultaatgericht is. Als je het interviewartikel hierboven leest, zou dat meteen duidelijk moeten zijn. Hoe dan ook, laten we het hebben over de beste vaardigheden voor succes in SEO.

Dit is geen uitputtende lijst, en ik weet zeker dat er genoeg mensen zijn die erin zijn geslaagd zonder deze vaardigheden – maar hoe leuk zou een lijst zijn zonder enige controverse?

Hier zijn de top acht vaardigheden waar ik naar op zoek ben bij het inhuren van een SEO.

  1. Kritisch denken. Dit is moeilijk te meten, maar het is belangrijk voor SEO-professionals om een ​​analytische geest te hebben die in staat is correlatie en oorzakelijk verband te onderscheiden. Een SEO-specialist moet altijd de drie W’s kunnen beantwoorden: 

  • Wat is er gebeurd.

  • Waarom “wat er is gebeurd” is gebeurd.

  • Wat we eraan moeten doen.

  1. Spreek- en schrijfvaardigheid. Een SEO-specialist die zijn eigen zoekwoordonderzoek kan doen en content kan schrijven die dit bevat, is ongelooflijk waardevol. SEO vereist niet alleen vertrouwen, maar ook het vermogen om complexe ideeën en gedachten te destilleren tot concepten die niet-SEO-mensen kunnen begrijpen en waarmee ze beslissingen kunnen nemen.

  1. Technische en programmeervaardigheden. Het is niet genoeg voor een SEO-specialist om een ​​paginasnelheidsrapport van Google te kopiëren en naar de ontwikkelaars te sturen. Je moet begrijpen wat die wijzigingen zijn, wat dat betekent voor de site en hoeveel moeite het kost om ze te maken. De waarheid is dat ze met wat programmeerkennis nog meer een kickass-klus kunnen doen.

  1. Sociale vaardigheden. We hebben allemaal verhalen gehoord over die ene persoon die ongepast is. Wees niet die persoon. Veel zeer slimme SEO-specialisten hebben hun carrière gesaboteerd door hun gedrag in bars of op sociale media.

  1. Analysevaardigheden. SEO-professionals kunnen veel tijd besparen als ze kunnen inloggen op Adobe of Google Analytics en hun eigen gegevens kunnen ophalen. Een basiskennis van zakelijke KPI’s is ook vereist voor een goede SEO-strategie

  1. Gegevensvaardigheden. Het ophalen van de gegevens is niet genoeg. Soms moet je het een beetje manipuleren om de inzichten te krijgen die je nodig hebt. Of het nu gaat om het omzetten van een Screaming Frog-crawl in een XML-sitemap, het meten van algoritmewijzigingen en hun impact met GA/Adobe-gegevens, het creëren van een aangepaste CTR op basis van positiecurves, of het snel bucketen van trefwoorden van de zoekconsole naar merk/niet-merk of per productgroep, Excel is van onschatbare waarde.

  1. Drive, motivatie en aanpassingsvermogen. Wat zowel leuk als hatelijk is aan werken in SEO, is dat het niet zomaar om 17.00 uur uitgaat. Om tegenwoordig echt goed te zijn in SEO, moet je de interne drive hebben die je dwingt om te blijven leren. 

  1. Gevoel voor humor. We hebben te maken met veel ups en downs in de SEO-industrie – en vaak in een snel tempo. Het is belangrijk om soms een stapje terug te doen en te onthouden dat we geen levens redden, we doen alleen maar aan marketing. Hoe stressvol het werk ook kan zijn, het meeste kan tot morgen wachten. Een gevoel voor humor helpt ons om ons werk een stuk aangenamer en productiever te maken.

Ralf van Veen is een SEO-bureau die jou kan helpen. Meer informatie? Lees het hier alles over Ralf van Veen

https://ralfvanveen.com