ABJ Fotografie
Image default
Aanbiedingen

Alle aspecten van een goed festival

Een van de belangrijkste marketingmiddelen voor de gemeenschap zijn festivals, of het nu gaat om culturele, historische of religieuze festivals of om het even welk ander soort festival. Als marketinginstrument kan het succesvol zijn of mislukken, dus wat maakt een goed festival en wat maakt het een mislukking? 

Een Festival is een evenement, meestal en gewoonlijk georganiseerd door een lokale gemeenschap, dat zich concentreert op en een uniek aspect viert van die gemeenschap en het Festival (Wikipedia definitie). Festivals worden in principe voor twee doeleinden gemaakt:

  • Een is voldoen aan een specifieke behoefte, dit is ofwel om God te dienen of gewoon marketing
  • Vermaak bieden aan het grote publiek
  • Het succes of het falen van een festival heeft drie grondslagen die de theorie van de festival succes driehoek construeren.

De driehoekstheorie van het succes van een festival schetst drie belangrijke lagen van om het even welk festival, en de mislukking van om het even welke laag resulteert automatisch in de mislukking van het festival zelfde zoals de instorting van om het even welk gebouw.

De lagen van de theorie:

Laag één, de gecombineerde inspanningen erachter.

Laag twee, de inhoud.

En elke laag is even belangrijk als de andere.

 

1- De inspanningen achter elk festival

Deze laag komt in het stadium van de planning. In deze laag identificeren we de inspanningen achter de scène, en om de grootte van de inspanningen te wegen of het genoeg was of niet, gaat alles terug naar de grootte van het festival en zijn doel.

Elk festival heeft een reden en doel, marketing, muzikaal, eten, film, cultureel, historisch….etc, de lijst gaat maar door, en op basis van het doel bepalen we de omvang van de vereiste inspanningen. Terzijde: alle festivals, ongeacht het doel, zijn in de kern marketingfestivals.

Het Filmfestival van Cannes bijvoorbeeld, is een filmfestival dat tot doel heeft Europese films te tonen. Als we kijken naar de geschiedenis van het festival van de jaren 1930 tot nu, is het wereldwijd gegroeid en heeft het festival in de loop der jaren heel wat veranderingen ondergaan en steun gekregen van de Franse regering en de Franse gemeenschap, waardoor het een van de belangrijkste filmfestivals ter wereld is geworden. Dit was opnieuw het resultaat van een CONSISTENTE inspanning van de regering en de steun van privé-entiteiten. Als we dit filmfestival vergelijken met de Oscars, dan zijn de Oscars groots, er gaat meer geld in de voorbereiding dan wat er in Cannes gebeurt, gesteund door de Amerikaanse filmindustrie die het geld en het publiek heeft. Cannes, hoewel het een ander niveau van filmfestival is en het niet zoveel ondersteund wordt door films met een groot budget zoals in de VS, is het er toch in geslaagd om koploper te zijn in het succes, het gaat allemaal om de inspanning.

Hoe succesvol een festival ook is, zodra het de inspanningen achter zich verliest, of de inspanningen vermindert, verliest het een belangrijke basis die het tot zijn dood maakt.

Niets heet “het zal op zijn eigen benen staan”

Als we gaan kijken naar nog een inspanning achter elk festival brengt de LOUWDER app veel goeds. Het zorgt ervoor dat het gemakkelijker wordt voor de bezoekers en dat alle informatie binnen handbereik is. Dit is een goede festival app om te zorgen dat ook de organisatoren het beter krijgen.

2-De inhoud

De tweede laag in een festival is de inhoud, die werkelijk door het festivaldoel wordt bepaald.

De inhoud van een festival betekent het entertainment, de workshops, de functies…alles en iedereen die op het festival zal gebeuren, alles wat een bezoeker kan zien of waaraan hij kan deelnemen.

Hoezeer de inhoud ook afhangt van het doel van het festival, toch is het een bepalende factor voor het succes van het festival; je kunt het juiste doel hebben maar de verkeerde inhoud. Stel je een shopping festival voor zonder kortingen!!! Of een muziekfestival met muzikanten die echt slecht zijn in hun acts!!!

Laten we eens kijken naar de ROSE Parade in de VS, een festival dat in 1890 is begonnen en alleen maar draait om bloemencorso’s en bands, als het alleen maar dat was, zou het festival al lang geleden zijn gestorven en zou het niet meer dan een eeuw oud zijn geworden met groot succes. Een evenement dat van ongeveer 2000 toeschouwers is uitgegroeid tot meer dan 700.000 bezoekers.

Maar het addertje onder het gras is dat er elk jaar een thema wordt gekozen en dat er elk jaar meer deelnemers zijn, zowel uit de overheid als uit de privé-sector, die allemaal proberen een praalwagen te maken die uniek is en groter dan de andere deelnemers. Zo is er een praalwagen voor de NASA en een praalwagen voor Starbucks café, en allemaal strijden ze om het beste ontwerp. Ze hebben de beperkingen gemanipuleerd waardoor een energieker evenement is ontstaan.

Om een festival in stand te houden dat elk jaar hetzelfde onderwerp heeft, moet je slim genoeg zijn om een inhoud te creëren die anders is dan het jaar ervoor en ervoor zorgen dat het publiek blijft komen.

Dit is meer zoals elk bedrijf in de wereld, een festival is als een winkel en de bezoekers zijn de bezoekers van de winkel. Dus als je inhoud verliest en gewoon wordt, zal het aantal bezoekers van je winkel dalen? Wat is je voordeel, wees anders of sterf.

Het ligt allemaal in de hand van de leiding van het festival, wat het doel ook is, een festival is een viering van het leven, en het leven gaat over verandering en avontuur……..berekend avontuur natuurlijk. Als we niet verschillend zouden zijn, zouden we op straat lopen met dezelfde kleren aan, dezelfde glimlach, hetzelfde gebouw. Inhoud moet anders zijn, aantrekkelijk en levend.

 

 


 

https://www.louwder.com/