Herinnert u zich tekstverwerking? Het is een term die we niet veel meer gebruiken, maar nog niet zo lang geleden was tekstverwerking een voltijdse job. Een doorsnee kantoor had boekhouders, verkoop bedienden en iemand die de tekstverwerker deed. Vandaag schrijven we, behalve in gespecialiseerde vakgebieden, onze eigen e-mails en bewerken we onze eigen documenten, terwijl onze meest vertrouwde software – onze e-mailclients – opmaak, bewerking en insluiting mogelijk maakt: functies die vroeger tot de behoorlijk geavanceerde tekstverwerkingsfuncties behoorden. Lees hier meer over Business Performance Analytics. SoftwareWat is er gebeurd? Ja, tekstverwerkingssoftware is gemakkelijk in het gebruik geworden. Het is zo natuurlijk voor ons geworden dat we ons niet eens realiseren wat we aan het doen zijn wanneer we een e-mail schrijven, of een concept-document delen. Maar het allerbelangrijkste is dat tekstverwerking deel is gaan uitmaken van onze dagelijkse werkstroom. We schrijven, kopiëren, plakken, controleren de spelling, zoeken en vervangen en we hebben niet het gevoel dat we iets bijzonders doen. Gegevensanalyse verder voeren dan de gegevensanalistGegevensanalyse zou een soortgelijke weg kunnen volgen. Tot op heden hebben leveranciers analytische software ontworpen voor specialisten die een groot deel van hun tijd besteden aan het onderzoeken van gegevens en het creëren van inzichten voor anderen. Het resultaat is dat zelfs elementaire gegevensanalyse zelden meer dan 25-30% van de mensen in een organisatie ten goede komt. Toch biedt analytics moderne bedrijven essentiële voordelen; het informeert hen over betere, zekerder beslissingen, wat leidt tot grotere wendbaarheid en innovatie. Nieuwe, wendbare bedrijfsmodellen vereisen immers dat iedereen zijn rol als actieve, geïnformeerde besluitvorming speelt. We moeten er dus voor zorgen dat zoveel mogelijk gebruikers gebruik kunnen maken van analyses, zonder dat ze dataspecialisten hoeven te worden. Hoe kunnen we dat doen? Zoals we hebben gezien in de geschiedenis van tekstverwerking, zijn eenvoud en een vertrouwde gebruikerservaring belangrijk. Bovendien zal de meest doeltreffende aanpak erin bestaan analytics in te bedden in de workflow van onze dagelijkse taken. Financiën, budgettering en planning zijn natuurlijke plaatsen om te beginnen. Maar al snel zal ook de operationele rapportage baat hebben bij analytics. En dan, op kantoor, in het callcenter, op de werkvloer, in de bestelwagen, kunnen ingebouwde analytics eenvoudige, maar belangrijke inzichten verschaffen aan elke werknemer die ze kan gebruiken. Op een dag, niet al te ver weg, zouden we het kunnen hebben over inzichten om bijna elke werknemer te informeren. Inzichten consoliderenDaarom is het zinvol om de embedded business intelligence in te brengen in de wereld van de insightsoftware. De belangrijkste integraties tussen gegevensanalyse, financieel beheer, budgettering en ERP zullen een overtuigend productecosysteem vormen. Die consolidatie bespaart klanten tijd, kosten en risico’s bij het ontwikkelen van analytics-mogelijkheden. Integratie alleen al zou een overtuigende zet zijn, maar de overname wordt nog interessanter als we zien dat de core analytics-portfolio wordt uitgebreid met AI en machine learning-mogelijkheden. De klanten van insightsoftware zijn op een boeiende reis. Ze beschikken al over effectieve bedrijfsoplossingen voor het beheer van hun complexe bedrijven. Velen zullen een paar specialisten hebben die moderne business intelligence gebruiken van een portfolio van leveranciers. (Sommigen zullen nog steeds tekstverwerkingsspecialisten hebben.) Maar nu kan elk bedrijf de voordelen van analytics zien rimpelen door elke laag van het bedrijfsproces, van dagelijkse operationele taken tot executive strategie. Een dergelijke geleidelijke gewenning is niet flitsend of in het oog springend. Maar dit is hoe blijvende, zinvolle transformatie plaatsvindt. Lees hier meer over Tuuring. |
https://tuuring.com/nl/ |