Verschillende soorten animaties kunnen helpen om een boodschap over te brengen naar mensen. Om als bedrijf of organisatie een duidelijke boodschap over te brengen heb je tal van verschillende manieren en kanalen om tussen te kiezen. Er zijn dan ook diverse onderdelen die hierbij in ogenschouw genomen dienen te worden. Je moet jezelf bijvoorbeeld de vraag stellen wat het doel van de boodschap is, wil je mensen informeren of wil je dat mensen een product of dienst kopen en aanzetten tot een bepaalde handeling? Ook is het belangrijk om te bedenken wie precies de doelgroep is. Is de boodschap gericht op klanten of op medewerkers van de organisatie? In dit tijdperk van digitalisering vernieuwen bedrijven en organisaties dan ook continue in hoe boodschappen worden overgedragen. Het gebruik van animaties is hierbij een goed voorbeeld, waarvan door steeds meer mensen gebruik gemaakt wordt. Er zijn binnen deze categorie ook weer verschillende soorten van elkaar te onderscheiden, waarvan 2D en 3D animaties de bekendste zijn. 2D animaties bestaan al honderd jaar Twee dimensionale animatie is de eerste vorm van animatie en bestaat al meer dan honderd jaar. Al in 1937 was er een 2D animatie van Sneeuwwitje en de zeven dwergen die toentertijd een doorbraak vormde in de ontwikkeling van animaties. 2D animaties, zoals bij Donker Media, zijn over het algemeen vooral getekende animaties die minder diepte hebben dan bijvoorbeeld 3D animaties. De nadruk bij 2D animaties ligt dan ook voornamelijk op zogeheten ‘keyframes’ en minder op achtergronden en objecten. Een voordeel aan het gebruik van 2D animaties voor bedrijven, is dat deze vaak eenvoudiger en goedkoper zijn om te produceren dan bijvoorbeeld 3D animaties. Ook voor trainingen en de visualisaties van interne processen lenen 2D animaties zich uitstekend. Toepassingen en de ontwikkeling van 3D animaties 3D animaties zijn de afgelopen tientallen jaren enorm ontwikkeld en daarmee ook in populariteit toegenomen. Veel tekenfilms zijn vervangen door 3D varianten en grote kinderfilms als Toy Story en Finding Nemo zijn ongekend populair. Ook in het bedrijfsleven wordt er steeds vaker gebruik gemaakt van 3D animaties die een professionele indruk geven en die zeer krachtig kunnen zijn in bijvoorbeeld commercials. Vroeger werden 3D animaties gemaakt volgens een start-beweeg concept, waarbij er met verschillende fotoframes gewerkt werd die snel achter elkaar afgedraaid worden. Tegenwoordig is de techniek echter stukken geavanceerder en worden er ook in diverse Hollywood films tal van 3D animaties gebruikt. 3D animaties bieden zeer veel mogelijkheden op detail niveau, waarmee hele realistische effecten nagebootst kunnen worden. Een 3D animatie beschikt over diepte en wordt als display vaak wel als kwalitatief hoogwaardiger beschouwd. Ook in non profit organisaties, zoals bijvoorbeeld onderwijsinstellingen of in de medische sector kan de toepassing van 3D animaties van toegevoegde waarde zijn. |