Om een website onder de aandacht te brengen, zal men snel geneigd zijn om social media in te zetten, zoals – om maar enkele te noemen – Facebook, Instagram, Pinterest of Twitter. Heel begrijpelijk, want door social media te gebruiken, kun je de vindbaarheid van je website flink verbeteren. Een goede inzet van social media zorgt namelijk dat daarmee veel mensen via de link op social media doorklikken naar de website en dat heeft dan weer tot gevolg dat de SEO (Search Engine Optimisation) verhoogd wordt. Dat laatste wil zeggen dat je website hoger verschijnt in de zoekresultaten. En het is een gegeven dat Nederlanders gemiddeld zo’n twee uur per dag op social media zitten, dus je hebt een groot bereik. Dat is dan ook de reden dat steeds meer bedrijven en instanties het belang inzien van adverteren op social media.
Traditioneel versus moderne marketingVaak wordt nog gedacht in traditionele ideeën: men plaatst bijvoorbeeld een video die gemaakt is voor TV op social media. Bedenk echter ten eerste dat een online video heel snel weggeklikt zal worden als deze niet in de eerste seconden de volle aandacht trekt. Ten tweede zijn video’s voor TV in landscape formaat, terwijl een mobiele telefoon meestal in portret formaat gebruikt wordt. Conclusie: wil je video’s plaatsen op social media, doe dit dan op de juiste manier. Dit is slechts een voorbeeld om aan te geven dat online marketing via social media een ander concept is dan de traditionele marketing. Je kunt dus niet zomaar traditionele marketinguitingen één op één op social media plaatsen.
ConversiemarketingHet doel van adverteren op social media is dat men doorklikt naar je website. Zijn mensen eenmaal op je website terecht gekomen, dan wil je dat ze een actie verrichten, bijvoorbeeld de informatie op je website lezen, een aankoop of download doen, inschrijven op een nieuwsbrief etc.. Iedere actie op je website zoals hier genoemd, heet een conversie. Marketing die er op gericht is om mensen een handeling te laten doen, heet conversiemarketing. Komt men vanuit de social media op je website, dan moet deze wel interessant genoeg zijn om iemand inderdaad een handeling te laten verrichten en niet direct te laten wegklikken. Het verhogen van je SEO-scoreZoals eerder aangegeven, is het belangrijk om hoog in de zoekresultaten van Google te komen. Om dit te bereiken moet je er voor zorgen dat er vanuit de social media meer verkeer naar je website is. Hoe meer verkeer, hoe meer punten bij Google en dus een hogere plaats in de zoekresultaten. Dit doe je o.a. door op de social media duidelijke beschrijvingen te geven en te zorgen dat je op die social media dezelfde boodschap en informatie weergeeft als je op je website doet. Ook is het goed om de naam van het kanaal op social media wanneer mogelijk te laten overeenkomen met die van je website.
Maak een bewuste keuze voor een of meerdere platforms Er zijn veel social media kanalen waar je uit kan kiezen. Voor je branding is het goed om een keuze te maken welk platform je wilt gebruiken voor je online marketing, dus je moet goed op de hoogte zijn van de bestaande platforms en hun uitstraling. Wil je bijvoorbeeld tieners bereiken, dan is TikTok een goede keuze. Maar gaat het je juist om de zakelijke markt, dan is LinkedIn eerder het aangewezen platform. Is voor jouw merk design van belang, dan zul je eerder voor Pinterest gaan. Natuurlijk kun je meerdere platforms gebruiken, zolang de boodschap op deze social media maar dezelfde is en overeenkomt met jouw branding. Let er wel op dat je boodschap past in de stijl van het gekozen social media platform. Marketingbureau Zoals je ziet, komt er veel bij kijken bij online marketing en branding. Om je website op een goede manier te promoten via social media, is expertise onontbeerlijk. Het is daarom goed om een marketingbureau met kennis van zaken in de arm te nemen, dan weet je zeker dat jouw website op de goede manier en in de juiste social media onder de aandacht wordt gebracht. Een marketingbureau wat vele jaren ervaring heeft op dit gebied is Cherry. Zij hebben experts in huis die gespecialiseerd zijn in de hierboven genoemde conversiemarketing en kunnen er voor zorgen dat jouw boodschap in social media goed wordt overgebracht. Klinkt dit interessant en wil je meer weten? Neem dan contact op. Zij willen er graag voor zorgen dat jouw website het bereik heeft dat jij voor ogen hebt en jij je zonder zorgen bezig kan houden met andere dingen dan de marketing van jouw product of dienst.
|
https://cherry-marketing.nl/ |