ABJ Fotografie
Image default
Fotografie

Film vs. fotografie: dit zijn de verschillen

Fotografie en beeld hebben beiden te maken met beeld en beeldproductie op 2D vlak. 3D technieken zijn in opkomst, maar beperken zich voorlopig vooral tot een illusie dankzij een speciaal brilletje en speciale animatietechnieken die diepte suggereren. Een foto is een enkel frame. Film bestaat uit meerdere (duizenden, tienduizenden…) frames die in hoog tempo achter elkaar worden afgespeeld. In video worden de frames in zo’n hoog tempo achter elkaar afgespeeld (zeker 24 per seconde), dat ze vloeiend in elkaar overgaan en de afzonderlijke frames niet te onderscheiden zijn. Super indrukwekkend als je erover nadenkt. Een filmprodudctie bedrijf houdt zich bezig met film: je kunt een video editor inhuren of een bedrijfsfilm laten maken.

Fotografie: minder complex?

Op basis van het bovenstaande zou je kunnen stellen dat fotografie minder complex is dan film. Een professionele fotograaf zal het daar echter grondig mee oneens zijn. Toegegeven: ze hoeven zich over slechts één frame tegelijk zorgen te maken. Maar dat betekent wel dat de ‘magie’ in dat éne frame gevangen dient te worden. Elk frame moet een verhaal op zich vertellen. Met andere woorden: om de perfecte foto te maken, is een goede voorbereiding nodig.

Kracht en beperkingen van video

Eén foto zegt meer dan 1.000 woorden. Mits het een goede foto is, natuurlijk. Bij video is compositie ook van groot belang, maar binnen één shot heb je veel meer frames om alles in beeld te krijgen wat je in beeld wil krijgen. Met andere woorden: er is meer speelruimte. Dat brengt weer andere uitdagingen met zich mee: filmen is een stuk tijdrovender. Bovendien is het lastiger om een take vlekkeloos te laten verlopen dan één goede foto te maken van een compositie.

Film en boodschap

Het is zeker zo dat een goede foto meer dan duizend woorden zegt, maar een groot deel hiervan is suggestief. Met andere woorden: de kijker moet de betekenis deels zelf invullen. Bij video kun je de ‘gedachten’ van de kijker beter sturen. Vandaar dat het zo’n goed middel is om voor marketingdoeleinden te gebruiken. Je kunt audio toevoegen en een call-to-action. Een foto vertelt maar een gedeelte van het verhaal. Dat maakt het wat esthetischer (spreekt meer tot de verbeelding), maar praktisch minder breed inzetbaar als een marketingproduct.

Filmen doe je in een team

De meeste fotografen werken solo. De meeste cameramensen maken onderdeel uit van een (groot) team. Bij filmen komt meer kijken. Het is omvangrijk – een grotere organisatorische procedure.

Filmen doe je met een script

Een fotograaf heeft van tevoren meestal wel een beeld in zijn of haar hoofd van hoe de foto eruit moet komen te zien, maar er wordt ook flink wat bij geïmproviseerd. Net als bij film ben je bij foto afhankelijk van belichting en compositie, vaak ook van acteurs. Maar zaken als geluid en bewegende effecten vallen weg. Een film zonder script? Daar is geen beginnen aan.