Reddingsboeien zijn de afgelopen eeuw ontwikkeld uit materialen als visolie en pindakaascontainers. Deze op zichzelf staande eenheden bieden een onschatbare dienst bij de voorbereiding op noodsituaties. Veel mensen zijn omgekomen omdat ze geen reddingsboten hadden. Als u niet kunt zwemmen, is dit een belangrijke investering in uw leven en dat van anderen.
Een reddingsboei, een drijfmiddel, een ringboei, een reddingsboei, een redder in nood of een andere naam, en soms ook wel aangeduid als ‘kusjes’, ‘knotjes’ of remmen, is een op zichzelf staande boei die wordt gebruikt om drijfvermogen te bieden. en voorkom onbedoelde verdrinking. Het minimum aantal boeien per boot is doorgaans drie. Een reddingsboei moet een goedgekeurd ontwerp en goedgekeurde constructie hebben en voldoen aan de vereiste normen van de Internationale Organisatie voor Standaardisatie (OSC). De normen voor reddingsboten verschillen van land tot land.
Registratie van een reddingsboei Een persoon die een reddingsboei heeft bemachtigd, moet deze registreren. Er zijn boeien verkrijgbaar met zelf ontbrandende lichten, met of zonder elektronisch signaal; en met of zonder drijvende reddingslijn. De gebruiker geeft een helder licht of een audiosignaal om de locatie aan te geven. Reddingsboeien die in drijvende modus zijn, behouden hun vorm en blijven drijven totdat ze door de gebruiker worden losgelaten. Sommige reddingsboeien zijn voorzien van een noodbaken om de gebruiker te waarschuwen in geval van nood; andere kunnen zijn voorzien van een vlaggenmast met een vlag aan de bovenkant, die een op zichzelf staande vlag vormt; en weer anderen hebben misschien een haak aan de bovenkant van de reddingsboei die, wanneer eraan wordt getrokken, een dockingstation creëert voor het ophalen van de reddingsboei.
Zelf ontbrandende lichten Reddingsboeien met zelf ontbrandende lichten worden gemaakt met een elektro-optische camera aan boord om een opgeblazen reddingsgordel te demonstreren. De camera dient ook als communicatieapparaat tussen de reddingsboei en de boot. Een helder licht op de reddingsboei geeft aan dat de reddingsboei vol is en een ruk nodig heeft om hem rechtop te zetten. Als de sleepboot dit niet kan, heeft de Lifebelt voldoende luchtdruk om zichzelf uit de boot te dwingen.
Reddingsboten die geen zelf ontbrandend licht of een elektronisch baken hebben, worden alleen gebruikt voor drijvende noodsituaties. Reddingsboten met een zelfontbrandend licht worden “verstekelingen” genoemd. Ze kunnen permanent aan de boot worden vastgemaakt met clips of met kettingen. Reddingsboten met open dekken die zich uitstrekken van de boeg naar de achtersteven worden “open dekken” genoemd.
Het plaatsen van een opblaasboot Een opblaasboot moet zo worden geplaatst dat hij gemakkelijk kan worden teruggevonden als hij ooit verloren is gegaan. De beste manier om dit te bereiken is door de reddingsboei permanent aan de boot te bevestigen. Als de reddingsboot buiten bereik is omdat hij uit het water is gegooid of op een bepaald moment is verloren, zijn er verschillende manieren om hem terug te halen. Deze omvatten het gebruik van boeien met “snap-on” kunstaas eraan vastgemaakt, het gebruik van rooksignalen en fakkels en het gebruik van radio-noodbakens. Wanneer de reddingsboei permanent aan de boot is vastgemaakt, wordt het herstel van de reddingsboei meestal bereikt door gebruik te maken van het “snap-on” kunstaas.
|